: MENU :

- Historia szkoły
- Aktualności
- Dyrekcja
- Nauczyciele
- Kontakt


: Dla nauczycieli, rodziców i uczniów :

- Dokumenty szkolne
- Ocenianie
- Regulaminy
- Egzamin gimnazjalny
- Lektury szkolne
- Wykaz podręczników


: ZOBACZ :

- Kalendarz szkolny
- "Mała Pozytywka"
- Rada Rodziców
- Samorząd Uczniowski
- Przydatne linki


 : TURYSTYKA :

- Historia miejscowości
- Informacje o gminie
- Mapa dojazdu
- Zabytki gminy
- Sławni mieszkańcy
- Polecamy
- Punkt Informacji Turystycznej


: ARCHIWUM :











„Wszystkiego nauczyć nie może starszych przestroga”, lata spędzone w gimnazjum również nie stanowią gwarancji przyszłych sukcesów, ale są na pewno ważnym etapem w życiu każdego młodego człowieka.
Kilkunastu już rocznikom gimnazjalistów powiedzieliśmy „ruszaj, przyszedł Twój czas”. Jednakże nasi absolwenci pozostają z nami na zawsze, gdyż są wpisani w historię, tradycję i … pamięć. Dlatego postanowiliśmy po raz pierwszy od początku istnienia naszej szkoły przeprowadzić ankietę wśród absolwentów Gimnazjum im. Św. Faustyny w Świnicach Warckich.
W ramach działań ewaluacyjnych w obszarze „Szkoła wykorzystuje informacje
o losach absolwentów do promowania wartości edukacji” stworzyliśmy odpowiednie narzędzie badawcze, które opierało się na odpowiedziach jedno- i wielokrotnego wyboru. Ankietowani mogli również dopisywać własne obserwacje i przemyślenia. W realizacji zamierzenia pomogli nam przede wszystkim obecni uczniowie szkoły, którzy dostarczyli ankiety swojemu rodzeństwu, znajomym i sąsiadom będącym naszymi absolwentami. Wsparli nas również rodzice. Z ogromną ciekawością przystąpiliśmy do sumowania wyników i ich analizy.
W badaniu udział wzięło łącznie 105 absolwentów, w tym 49 byłych uczniów
i 54 uczennice. Dwie osoby zapomniały zaznaczyć płci.
Wśród ankietowanych znaleźli się przedstawiciele wszystkich roczników kończących szkołę. Rozkład odpowiedzi przedstawia się następująco:
ROK UKOŃCZENIA:
2002 r. – 3 osoby,
2003 r. – 4 osoby
2004 r. – 5 osób,
2005 r. – 8 osób,
2006 r. – 5 osób,
2007 r. – 6 osób,
2008 r. – 7 osób,
2009 r. – 9 osób,
2010 r. – 10 osób,
2011 r.- 10 osób,
2012 r. – 11 osób,
2013 r. – 8 osób,
2014 r. - 19 osób.
Pierwsze pytanie dotyczyło szkoły ponadgimnazjalnej pierwszego wyboru. Okazało się, że aż 104 osoby dostały się do tej szkoły, którą umieścili na swej liście jako pierwszą. Tylko jednemu uczniowi to się nie udało. Cieszy nas fakt, że aż 99% badanych uczniów spełniło swoje marzenie i kontynuowało naukę w szkole, którą dla siebie wybrało.
Mniej optymistycznie przedstawiają się wyniki będące odpowiedzią na pytanie drugie. Absolwenci mieli określić, czy uczyli się w klasie o profilu, który był zgodny z ich preferencją. 93. badanych stwierdziło, że tak, ale okazało się, że dwanaścioro musiało ją zmienić. Jednak to również dobry rezultat, gdyż profil musiało zmienić tylko 11% badanych uczniów.
Odpowiedzi na pytanie 3. ujawniły, że nasi uczniowie wybierali głównie liceum ogólnokształcące – 54 osoby, czyli ponad połowa ankietowanych. 28 osób uznało technikum za odpowiednią dla siebie szkołę. Natomiast 10 wybrało liceum profilowane, obecnie już nieistniejące. Ankieta pokazała, że niewiele ponad 12% gimnazjalistów wybrało szkołę zawodową. Wynik taki jest na pewno związany z systemem szkolnictwa w naszym kraju, który na kilka lat wyeliminował szkoły zawodowe z rzeczywistości oświatowej. Na szczęście stan ten uległ już zmianie i znów uczniowie mogą zdobywać zawód bezpośrednio
po gimnazjum.
Interesujących informacji dostarczyły nam odpowiedzi wybierane w pytaniu 4. Dotyczyło ono najważniejszych wspomnień związanych z nauką w gimnazjum. Uczniowie mogli dokonać kilku wyborów. Okazało się, że największe wrażenie zrobiły na nich akcje wolontariackie (zbiórki nakrętek, odzieży, wyjazdy do Domu Dziecka itp.) – 73 wskazania, czyli 70% ankietowanych. Taki sam procent uczniów - 66% uznaje za warte zapamiętania przygotowywanie przedstawień, imprez i uroczystości oraz wyjazdy na „zielone szkoły”- popularne i używane przez uczniów określenie kilkudniowych wycieczek. Powodem do radości są odpowiedzi połowy uczniów, którzy uważają, że gimnazjum to przede wszystkim właściwe relacje między uczniami a nauczycielami. Około 34% badanych uczniów kojarzy lata nauki w gimnazjum z:
- zawodami sportowymi, konkursami, olimpiadami,
- czasem beztroski i bezpieczeństwa,
- udziałem w różnych projektach.
Dwie kolejne odpowiedzi wskazało po 18 osób, czyli 17% ankietowanych. Do ważnych wspomnień związanych z naszym gimnazjum zaliczyli:
- rozwijanie wiedzy, umiejętności oraz zainteresowań,
- dorastanie do podejmowania decyzji.
Najmniej "popularnym" wskazaniem (15%) było: budowanie własnego dojrzałego wizerunku.
Właściwie absolwenci nie formułowali innych własnych przemyśleń, choć mieli taką możliwość. Pojawiło się stwierdzenie – lepsza swojska atmosfera oraz … wagary. Trudno zinterpretować ostatnie sformułowanie, ale mamy nadzieję, że nie było to przyznanie się do samowolnego opuszczania lekcji, tylko wyraz tęsknoty za tym, że były w gimnazjum niemożliwe… ?
Punkt piąty wymagał od respondentów oceny gimnazjalnego etapu nauki. Został podzielony na trzy części – w pierwszej uczniowie oceniali w skali od 1 do 5, jak gimnazjum przygotowało ich do nauki w szkole ponadgimnazjalnej. Cieszy fakt, że aż 62 osoby (59%) określiło ten poziom, jako dobry, a dwadzieścia trzy (22%) nawet jako bardzo dobry, 17 uczniów (16%) wskazało ocenę dostateczną, a tylko dwoje (2%) zaznaczyło na skali ocenę dopuszczającą. Jedna osoba nie wybrała żadnej odpowiedzi. Średnia ocena to czwórka. Myślimy, że mamy powód do zadowolenia. Nasi uczniowie otrzymują dobre przygotowanie do startu po wiedzę i umiejętności na kolejnym etapie nauki.
W części drugiej uczniowie oceniali z perspektywy czasu działania pozalekcyjne – rozwijające gimnazjum. Znów przeważała ocena dobra. Wskazało ją 54 ankietowanych. Aż 33 zaznaczyło poziom określany jako bardzo dobry, a 18 dostateczny. Wysoka ocena koreluje ze wskazaniami wymienionymi w punkcie 4, które priorytetowe miejsce przyznawały właśnie działaniom dodatkowym – rozwijającym. Udział w zajęciach wyrównawczych potwierdziły 43 osoby. Większość z nich (28 osób) oceniła ich przydatność na poziomie dobrym i bardzo dobrym - 65%. Jedenaścioro zaznaczyło poziom dostateczny, a czworo niższy.
Interesuje nas nie tylko edukacja naszych byłych uczniów na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej, dlatego w pytaniu 6. i 7. poprosiliśmy o sprecyzowanie odpowiedzi na temat planów związanych ze studiami. W pytaniu 6. trzydziestu dziewięciu obecnych uczniów szkoły ponadgimnazjalnej potwierdziło, że planuje podjąć studia, natomiast 22 nie widzi dla siebie takiej ścieżki kształcenia.
W punkcie 7. wypowiadali się ci absolwenci, którzy ukończyli już szkolę ponadgimnazjalną. 47 osób rozpoczęło lub planuje podjąć studia, 19 osób nie łączy przyszłości z dalszą edukacją. Dwoje zaznaczyło, że posiada już wykształcenie wyższe. Wyniki te napawają optymizmem, gdyż znaczna większość naszych absolwentów przewiduje podjęcie kształcenia po skończeniu szkoły ponadgimnazjalnej, już studiuje albo ukończyło uczelnię wyższą. Podsumowanie obrazuje również fakt, że 41 badanych osób, czyli 39% ankietowanych kończy swoją edukację na etapie szkoły ponadgimnazjalnej.
Na podstawie odpowiedzi na pytanie 8. możemy przygotować ranking szkół wybieranych przez naszych gimnazjalistów. Wciąż największą popularnością cieszy się Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego w Łęczycy, wybrało je 33 ankietowanych. Kolejna szkoła to Zespół Szkół im. Jadwigi Grodzkiej również w Łęczycy - 21 absolwentów oraz Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 także w naszym mieście powiatowym- 15 respondentów. Szkoły łęczyckie wybrało łącznie 69 byłych uczniów naszego gimnazjum. Drugie miejsce w rankingu zajęły Poddębice - 22 osoby, przeważa Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych-14 wskazań. Nasi uczniowie wybierali również szkoły ponadgimnazjalne w Powierciu, Kaczkach Średnich, Turku (po 4) oraz w Kole, Łodzi i Aleksandrowie Łódzkim (pojedyncze wskazania). Oczywiście dane te dotyczą tylko grupy uczniów, którą poddaliśmy badaniu.
Wnioski:
Nasi uczniowie w ogromnej większości kontynuowali naukę zgodnie z wyborem szkoły i profilu. Umożliwiły im to wyniki na świadectwie oraz wyniki egzaminu zewnętrznego. Ważne były również dodatkowe punkty za osiągnięcia w konkursach i działaniach pozalekcyjnych.
Preferowanym typem szkoły jest liceum ogólnokształcące, głównie w Łęczycy, bo tam absolwenci najczęściej kontynuują swoją edukację.
Bardzo cieszą nas odpowiedzi dotyczące gimnazjalnych wspomnień. Niewielu spośród ankietowanych zaznaczało tylko jedną odpowiedź. Łącznie wskazali 430 razy różne zdarzenia, typując te, które są dla nich najistotniejsze. Mimo upływu lat, bo większość badanych to już dorośli ludzie, nasze małe gimnazjum wciąż żyje w ich pamięci i mamy nadzieję, ze stało sie przynajmniej częścią fundamentu, na którym budują swoja przyszłość. Otrzymaliśmy także potwierdzenie, że doskonalenie, rozwijanie wiedzy i umiejętności jest istotną sprawa dla naszych absolwentów, gdyż ponad połowa biorących udział w ankiecie nie zakończyła nauki po szkole ponadgimnazjalnej. Albert Camusa powiedział, że nikt nie potrafi przewidywać, ale dobrze, jeśli umie kłaść podwaliny, bo przyszłość jest czymś, co się na nich buduje.... Mamy nadzieję, że byliśmy istotna częścią tego, co stało się podstawą i nadało kształt wizji przyszłości większości naszych absolwentów.

Zespół ewaluacyjny w składzie: Zofia Czubińska, Dorota Szewczyk, Marzena Przybylska.






 Wstecz

Certyfikat "Projekt z klasą"